اطلاعات

اطلاعات

اطلاعات

اطلاعات

مهمترین تفاوت میان http با https امنیت و حفظ اطلاعات مربوط به شماست.


لغت S است که تفاوت میان HTTP و HTTPS را ایجاد می کند.لغت S مخفف کمله Secure به معنی امن است. HTTP مخفف شده HyperText Transport Protocol است که به زبان ساده یک پروتکل (یک زبان) جهت رد و بدل اطلاعات میان سرور و کاربر است.




در موقع ورود به وب سایت ها، به طور معمول عبارت //:http در جلوی آدرس سایت ظاهر می شود. این بدین معناست که شما در حال بررسی سایت با استفاده از زبان معمول غیر امن هستید.
به زبان دیگر یعنی ممکن است شخص سومی (در اینجا شخص هر چیزی معنی می دهد، مانند برنامه کامپیوتری - هکر - …) در حال ثبت اطلاعات ارسال رد و بدل شده شما با وب سایتی که در آن حضور دارید، باشد.
در صورت پر کردن فرمی در وب سایت، شخصی ممکن است به اطلاعات وارد شده بوسیله شما دسترسی پیدا کند. به این دلیل است که هرگز نباید اطلاعات کارت های اعتباری اینترنتی خود را از پروتکل //:http در سایت وارد کنید.
اما در صورت شروع شدن نام وب سایت با //:https، این بدین معناست که کامپیوتر شما در حال رد و بدل کردن اطلاعات با سایت با زبانی است که شخص دیگری قادر به استفاده از آن نیست.

در اینجا چند نکته قابل تامل است؛

1) در //:https اطلاعات ابتدا به کد تبدیل شده و به سرور ارسال می گردد. سپس این کد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم بر می گردد. این کار مقداری زمان بر بوده و بنابراین سرعت //:https از سرعت //:http کمتر است.

2) تعداد از شرکت های امنیتی مانند Verisign و Goddady این سرویس را ارائه می دهند که جهت تبدیل اطلاعات سروری که شما به آن متصل شده اید به این سرور ها مراجعه می کند.

3) بعد از وارد شدن با پروتکل //:https، اطلاعاتی در رابطه با امنیت اعمال شده در سایت و گروه ارائه دهنده این امنیت نمایش داده می شود. این اطلاعات معمولا (در اکثر مرورگر ها) بصورت قفلی در پایین صفحه موجود بوده و بعد از کلیک بر روی آن این اطلاعات را مشاهده خواهید کرد.

4) در هنگام ورود به این سایت ها حمتاً به اطلاعات امنیتی توجه کنید. ممکن است امنیت در کار نبوده و همه اینها با برنامه نویسی ساده ای برای شما نمایش داده شود.

5) جهت داشتن //:https هزینه ای ماهانه باید پرداخت گردد که بر اساس سرعت آن (۱۲۸kb یا ۲۶۵kb یا …) متفاوت است. هر چه سرعت بیشتر، صاحب سرور باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

6) پروتکل //:https معمولاً برای بانک ها، ایجاد حساب کاربری و ورود کاربری به پورتال ها - سرویس دهنده ها پیغام الکترونیکی - ..، خرید اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی، ورود به صفحات با اطلاعات سری و مهم و غیره استفاده می شود.

7) سود اصلی HTTPS جلوگیری از Sniff کردن اطلاعات هست. یعنی برای مقابله با دزدهای اطلاعاتی که در مسیر قرار می گیرند. (به طور مثال شما هر اطلاعاتی را که در حالت عادی از HTTP انتقال بدهید یک سازمان واسطه قادر است چه با مجوز و یا بدون مجوز از اطلاعات استفاده کند.)

8) سرور میزبان باید یک Public Key ثبت کند که هزینه ای هم نخواهد داشت. اما اثبات اینکه آیا خود میزبان کسی که ادعا می کند، هزینه بر است. این کار بوسیله Verisign و غیره انجام می شود. بدین معنی که با پرداخت هزینه به این سرویس دهنده، کاربران مطمئن می شوند که سرور همان فردی یا سازمانی است که خواهان وارد کردن اطلاعات خود هستند.

پس اکنون به اهمیت موضوع کاملاً پی برده اید؟ در صورت نیاز به وارد کردن اطلاعات مهم مانند اطلاعات کارت های اعتباری، ابتدا به ابتدای آدرس اینترنتی صفحه توجه کرده و در صورت شروع شدن با https آنها را وارد کنید. در غیر اینصورت هیچگون تضمینی وجود ندارد!

چگونه می‌توان با استفاده از شبکه Tor به اینترنت دسترسی یافت

فهرست عناوین این بخش عبارتند از:

  • ۳.۰ درباره استفاده از شبکه Tor
  • ۳.۱ چگونه می‌توان به شبکه Tor متصل شد
  • ۳.۲ چگونه می‌توان اتصال به شبکه Tor را بصورت دستی مورد تأیید قرار داد
  • ۳.۳ چگونه می‌توان با استفاده از Tor به مرور اینترنت پرداخت
  • ۳.۳.۱ چگونه می‌توان Mozilla Firefox را برای استفاده با Tor پیکربندی کرد
  • ۳.۳.۲ چگونه می‌توان Internet Explorer را برای استفاده با Tor پیکربندی کرد

۳.۰ درباره دسترسی به شبکه Tor

برای آنکه بتوانید بطور ناشناس در اینترنت به گشت و گذار مشغول شوید باید از Tor Browser (مرورگر تر) استفاده کنید. در وهله اول ، این برنامه شما را به شبکه Tor متصل می کند. پس از آنکه رایانه شما با موفقیت به شبکه Tor متصل شد، Tor Browser بصورت خودکار نسخه جداگانه ای از فایر فاکس قابل حملی را که حاوی Tor Browser Bundle است به اجرا در می آورد.

توجه: بین سرعت مرور اینترنت و ناشناس مانی در هنگام فعالیت‌های اینترنتی، نوعی معادله برقرار است. از آنجاییکه Tor امکان ناشناس مانی را تسهیل کرده و فراهم می آورد،مسلمآ از سرعت کمتری در مقایسه با مرورگرهای رایانه شما برخوردار است. Tor ترافیک اطلاعات شما را در بین رایانه های افراد داوطلب که در نقاط مختلف دنیا پراکنده اند دست به دست می‌کند و بدینترتیب از امنیت اطلاعات و حریم خصوصی شما در اینترنت دفاع می کند.

۳.۱ چگونه می‌توان به شبکه Tor متصل شد

برای متصل شدن به شبکه Tor مراحل زیر می بایستی انجام گیرد:

مرحله ۱: به شاخه حاوی Tor Browser را وارد شده، برروی  دوبارکلیک کنید تا صفحه زیر فعال شود:

تصویر ۱: پانل کنترلی ویدالیا در حال وصل شدن به شبکه Tor

همزمان با تلاش برای متصل شدن به شبکه Tor نمایه زردرنگی در کادر پایینی صفحه سیستم به شکل  ظاهر می شود. پس از آنکه ارتباط بین رایانه شما و شبکه Tor بطور کامل برقرار شد، نمایه به رنگ سبز در می آید: 

توجه: برای آشنایی با چگونگی استفاده موثر ازVidalia Control Panel، لطفاً به صفحه چگونه می‌توان **چگونه می‌توان Vidalia Control Panel را پیکربندی کرد ** را پیکربندی کرد، مراجعه کنید.

لحظاتی بعد، Tor Browser مرورگر Mozilla Firefox را به شکل زیر به اجرا درخواهد آورد:

تصویر ۲: برگه ?Are you using Tor مرورگر Mozilla Firefox

هربار که شما برنامه Tor Browser را به اجرا درآورید، Vidalia Control Panel بصورت خودکار باز شده (تصویر۱) و صفحه هایhttps://check.torproject.org/ (تصویر۲) نمایان خواهد شد. افزونه Torbutton در گوشه پایین و سمت راست صفحه پدیدار می‌شود.

نکته: اما اگر در هنگام اجرای Tor Browser مرورگر Mozilla Firefox از قبل باز باشد،Torbutton در صفحه مربوطه بصورت غیرفعال ظاهر خواهد شد: 

افزونه Torbutton برای پیکربندی Firefox جهت برقراری ارتباط مناسب با شبکه Tor مورد استفاده قرار می گیرد. تنها کافی است بررویTorbutton کلیک کنید تا بین حالت های فعال و غیرفعال در تغییر باشید.

با وجوداین، چنانچه به شبکه Tor متصل نباشید، افزونه Torbutton غیرفعال خواهد شد و صفحه زیر پدیدار می‌شود

*تصویر۳: برگه Sorry. You are not using Tor در برنامه Mozilla Firefox

اگر صفحه‌ای مشابه با تصویر۳، افزونه Torbutton در حالت غیرفعال (علی رغم تمامی تلاش‌های شما برای فعال کردن آن)، یا صفحه وب خالی ظاهر شد، لطفاً به بخش ۴.۰ چگونگی اشکال زدایی Tor مراجعه کنید

۳.۲ چگونه می‌توان اتصال به شبکه Tor را بصورت دستی مورد تأیید قرار داد

برای آنکه بتوانید بصورت دستی از برقرارشدن ارتباط با شبکه Tor اطمینان حاصل کنید می بایستی مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله1. وبسایت به آدرس https://check.torproject.org/ را باز کنید. بازشدن وبسایت مزبور تاییدی برآنست که آیا به شبکه Tor متصل هستید یا خیر.

اگر مرورگر وبی شما از طریق شبکه Tor به اینترنت متصل باشد، وبسایت هایی که در کشور شما سانسور شده یا محدودیت دسترسی به آن‌ها وجود دارد، اکنون می باید در دسترس قرار گرفته، و فعالیت‌های آنلاین شما نیز بصورت امن و محفوظ باقی خواهد ماند. همچنین ممکن است متوجه این نکته شوید که برخی از صفحات وب مانند www.google.com، گاهآ بگونه ای رفتار می‌کنند که انگار شما در کشور متفاوتی زندگی می کنید. این‌گونه رفتارها در صورت استفاده از Tor، غیرمعمول نمی باشد.

۳.۳ چگونه می‌توان با استفاده از Tor به مرور اینترنت پرداخت

اگرچه شما می‌توانید بلافاصله با استفاده از Firefox متصل به شبکه Tor به مرور و گشت و گذار در اینترنت مشغول شوید، اما توصیه می‌کنیم که بخش زیر را که مربوط به پیکربندی Firefox جهت بهینه کردن حریم خصوصی و امنیت اینترنتی شما است، مطالعه کنید.

۳.۳.۱ چگونه می‌توان Mozilla Firefox را برای استفاده با Tor پیکربندی کرد

Torbutton که یک افزونه یا پسوند برای Mozilla Firefox است، برنامه‌ای است کوچک که برای حراست و تامین امنیت فعالیت‌های آنلاین شما از طریق پوشش دادن نقاط ضعف مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته مهم: وبسایت های مخرب یا حتی یک سرورTor نیز ممکن است اطلاعاتی را درباره محل اینترنت شما و فعالیت‌های آنلاین تان افشاء کنند. این امر ممکن است حتی در موقع استفاده از Tor نیز رخ دهد. خوشبختانه پیکربندی پیش‌فرضTorbutton از امنیت نسبتاً خوبی برخوردار است؛ با وجود این، به شما توصیه می‌شود که برای بهینه کردن امنیت و حریم خصوصی آنلاین خود، تغییرات زیر را در تنظیمات مربوطه انجام دهید.

توجه: کاربران سطح پیشرفته که از درک خوبی نسبت به موضوعات امنیتی مربوط به مرورگرها برخوردارند می توانند تغییرات بیشتری در این تنظیمات انجام دهند.

پنجره Torbutton Preferences (ترجیحات ) دارای سه برگه است که به شما اجازه می دهند تا گزینه ای مختلفی را تعیین کنید:

  • برگه تنظیمات پراکسی Proxy Settings
  • برگه تنظیمات امنیتی Security Settings
  • برگه تنظیمات نمایشی Display Settings

به پنجره Torbutton Preferences فارغ از اینکه Torbutton در حالت فعال یا غیرفعال قرار داشته باشد می‌توان دسترسی پیدا کرد. برای فعال سازی پنجره Torbutton Preferences می بایستی اقدام‌های یر را انجام دهید:

مرحله ۱. بر روی Torbutton راست کلیک کنید تا منوی آن مطابق تصویر زیر فعال شود:

تصویر ۴: منوی Torbutton

مرحله ۲. گزینه Preferences... را انتخاب کنید تا صفحه زیر فعال شود:

تصویر ۵: پنجره Torbutton Preferences که برگه تنظیمات پراکسی در آن به نمایش درآمده است .

  • برگه تنظیمات پراکسی

برگه Proxy Settings چگونگی دسترسی Firefox به اینترنت را در زمانیکه Torbutton در حالت فعال قرار دارد، کنترل می کند. شما نیازی به انجام هیچگونه تغییر در این برگه ندارید.

  • برگه تنظیمات امنیتی

برگه Security Settings برای کاربران سطح باتجربه و پیشرفته ای که درک عمیقی از امنیت اینترنتی و مرورگرهای وب دارند طراحی شده است. در تنظیمات پیش‌فرض آن نیز سطح بالایی از امنیت و حفظ حریم خصوصی برای کاربران معمولی درنظرگرفته شده است. برگه Security Settingsبه شما امکان می‌دهد تا افزونه Torbutton را برای مدیریت تاریخ نگار مرورگر، حافظه کاشه، کوکی و سایر ویژگی‌های Firefox پیکربندی کنید.

تصویر۶: برگه تنظیمات امنیتی

گزینه Disable plugins during Tor usage یکی از چندگزینه تنظیمات امنیتی است که می بایستی آن را فقط به صورت موقتی فعال کنید. برای مشاهده تصاویر ویدئویی آنلاین از طریق Tor-شامل DailyMotion ، The Hub ، و YouTube - می باید گزینه Disable plugins during Tor usage را به حالت غیرفعال درآورید.

توجه: شما بایستی فقط پلاگین های وبسایت های قابل اعتماد را در حالت فعال قرار دهید، و پس از آنکه مشاهده آن وبسایت ها به پایان رسید، به برگهSecurity Settings بازگشته گزینه Disable plugins during Tor usage را مجدداً فعال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت کارکردهای معین هریک از گزینه های برگه Security Settings لطفاً به Torbutton مراجعه کنید.

  • برگه Display Settings

برگه Display Settings به شما اجازه می‌دهد تا راجع به چگونگی به نمایش درآمدن افزونه Torbutton در برنامه Firefox تصمیم بگیرید. این‌گزینه می‌تواند یا بصورت  ، یا ، یا  ، یا  به نمایش درآید. فارغ از انتخاب شما در عمل‌کرد آن تغییری حاصل نمی شود.

تصویر ۷: برگه Display Settings

نکته: پس از آنکه مرور اینترنت را به پایان رساندید، از پاک شدن کاشه ها و کوکی های اینترنتی موقت اطمینان حاصل کنید. این کار را می‌توان درFirefox با انتخاب کردن ...Tools > Clear Recent History ، علامت زدن تمامی گزینه های موجود در صفحه، و کلیک کردن برروی دکمهClear Now انجام داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً به راهنماهای دستی فصل Mozilla Firefox مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Torbutton لطفاً به Torbutton FAQ مراجعه شود.

۳.۳.۲ چگونه می‌توان Internet Explorer را برای استفاده با Tor پیکربندی کرد

توجه: اگرچه Tor به گونه‌ای طراحی شده است که براحتی با هر مرورگر وبی کار کند، اما ترکیب Firefox و Tor ، ترکیبی ایده‌آل برای پیشگیری از شناسایی یا کشف شدن توسط افراد بدنیت یا آنانی که قصد آزار و اذیت شما را دارند، می باشد. در شرایط ایده آل، استفاده از Internet Explorer باید به عنوان آخرین گزینه مدنظر قرار گیرد.

با وجود این، اگر در موقعیتی قرار داشته باشید که استفاده از Internet Explorer غیرقابل اجتناب باشد، اقدام‌های زیر را انجام دهید:

مرحله ۱. مرورگر Internet Explorer را باز کنید.

مرحله ۲. Tools > Internet Optionsرا انتخاب کنید تا صفحه Internet Options فعال شود.

مرحله ۳. برروی برگه Connections کلیک کنید تا صفحه‌ای مشابه با آنچه در تصویر ۸ در زیر دیده می‌شود به نمایش درآید:

تصویر ۸: برگه Connections از صفحه گزینه های اینترنت

مرحله ۴. برروی  کلیک کنید تا صفحه Local Area Network (LAN) Settings مطابق تصویر زیر نمایان شود.

تصویر ۹: تنظیمات Local Area Network (LAN)

مرحله ۵. گزینه ...Use a proxy server را مطابق با تصویر ۹ علامت بزنید و سپس برروی  کلیک کنید تا صفحه Proxy Settings فعال شود.

مرحله ۶. مطابق با تصویر زیر کادرهای مربوط به تنظیمات پراکسی را کامل کنید.

تصویر ۱۰: مثالی از تنظیم های پراکسی تکمیل شده

مرحله ۷. بر روی  در هر یک از صفحات پیکربندی که ظاهر می‌شود کلیک کنید تا از پنجره Internet Options خارج شده و به مرورگر Internet Explorerباز گردید.

توجه: برای توقف استفاده از مراحل ۱ تا ۴ را تکرار کنید. به جای مرحله ۵ می بایستی گزینه ...Use a proxy server را غیرفعال کنید.

نکته: شما می باید پس از اتمام مرور صفحات وب کاشه موقت اینترنتی، کوکی ها و تاریخ نگار مرورگر خود را با انجام اقدام‌های زیر پاک کنید:

مرحله ۱. Tools > Internet Options را انتخاب کنید تا برگه General پیش‌فرض مطابق زیر به نمایش درآید:

تصویر ۱۱: برگه General مرورگر Internet Explorer

مرحله ۲. برروی  در بخش فایل‌های اینترنتی موقت کلیک کنید تا صفحه تأیید کوکی های پاک شده بصورت زیر به نمایش درآید:

تصویر ۱۲. صفحه تأیید پاک شدن کوکی ها

مرحله ۳. برروی  کلیک کنید تا کوکی های موقت اینترنتی پاک شوند.

مرحله ۴. برروی  کلیک کنید تا پنجره تأیید برای پاک شدن فایل‌ها فعال شود و سپس برروی  کلیک کنید تا فایل‌های اینترنتی موقت، پاک شوند.

مرحله ۵. بر روی  کلیک کنید تا پنجره تایید Internet Options فعال شود، سپس برروی  و پس از آن برروی  کلیک کنید.

توجه: برای دسترسی به شبکه Tor با استفاده از Internet Explorer می باید Tor Browser را همراه با Vidalia متصل به شبکه Tor ، در حال اجراء حفظ نمایید.